پازل چیست؟ انواع پازل و جورچین 🐨

انواع-پازل-و-جورچین

پازل چیست؟ پازل (معادل فارسی آن جورچین یا معما) یک بازی مهیج برای کودکان و بزرگسالان که شامل چیدن قطعات در جای درست میباشد. ما در مقاله پازل چیست؟ به تعریف پازل و دسته بندی آن می‌پردازیم. پازل یک نوع سرگرمی و بازی مفرح است که شامل تعدادی قطعه در ابعاد مختلف میباشد.

هر تکه دارای لبه و هر لبه دارای شکل متفاوت است.با چیدن این تکه‌ها کنار هم و با در نظر گرفتن ترفند‌هایی برای حل پازل میتوان به یک تصویر کامل و منسجم رسید.

یکی از دسته‌های رایج پازل در کشور ما پازل منبت کاری شده یا Jigsaw Puzzle است. به این نوع پازل در کشور عزیزمان ایران لفظ پازل داده شده است. این بازی فکری شامل تکه‌های ریز و درشتی است که هرکدام در قسمت لبه برآمدگی یا فرورفتگی دارند. هر کدام از این برآمدگی‌ها با محکم شدن در فرورفتگی‌ها یک تصویر کامل بما میدهند.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا به این دسته از بازی فکری،پازل منبت کاری شده یا Jigsaw Puzzle میگویند؟ در جواب باید بگوییم چون تصاویر این دسته از پازل روی چوب چاپ و بعد توسط اره مویی یا Jigsaw برش داده میشد، به آن پازل منبت کاری شده یا Jigsaw Puzzle اطلاق میشود. اما امروزه جنسی غیر از جنس چوب هم وارد بازار تولید شده و تولید پازل‌هایی از جنس مقوا، کاغذ، شیشه و غیره هم رایج است.

برای مشاهده و خرید پازل‌ با طرحهای جذاب و دفرمه از  کلیک کنید.

پازل چیست؟ انواع پازل و جورچین

ما در این مقاله میخواهیم درباره انواع پازل و جورچین توضیح دهیم. پازل یا جورچین به هرگونه معما اطلاق میشود که با استفاده از ذهن، تمرکز و مهارت هر فرد قابل حل است. پازل با توجه به سطوح دشواری و قابلیتی که دارد برای افراد مختلف میتواند دارای انواع گوناگونی باشد.

برای مثال پازل کودکان که یک وسیله آموزشی و همبازی مناسب برای بچه ها میباشد.

انواع پازل و جورچین برای کودکان

از دیرباز تاکنون پازلها بهترین ابزار و وسیله برای آموزش و یاددهی به کودکان و افراد نیازمند آموزش میباشد. انواع جورچین کودکان برای آموزش به بچه‌های کوچک از نوزادی تا سنین بالاتر طیف وسیعی دارند که هر کدام مهارتی حیاتی را در کودک تقویت میکند. این پازلها با المان‌ها و قطعاتی مختلفی که دارا هستند دست،ذهن و هماهنگی بین دست و چشم کودکان را افزایش میدهند. در ادامه تعدادی از انواع جورچین کودکان را برای شما با جزئیات بیشتری شرح میدهیم:

پازل دستگیره دار (knob puzzle)

همانطور که از اسمش پیداست این پازل دارای یک دستگیره نسبتا بزرگ است و بروی یک صفحه چوبی جای میگیرد. این پازل برعکس باقی پازل‌ها که از متصل شدن قطعات بهم حل میشود، فقط شامل یک قطعه شده و یک مفهوم را به کودک آموزش میدهد.

پازل-گیره-دار

این نوع پازل برای نوپایان و نوزادان مناسب بوده و به آن‌ها کمک میکند با گرفتن دستگیره، هر قطعه را در جای مناسب خود قرار دهند. تصاویر این پازل شامل مفاهیمی ساده از جمله اشکال هندسی، میوه جات، حیوانات و غیره میباشد.

پازل با قطعات درشت و ضخیم (chunky puzzle)

این نوع پازل هیچ نوع دستگیره‌ای ندارد. تکه‌های آن ضخیم‌تر، بزرگتر و برجسته تر میباشند. سازوکار این نوع پازل این است که کودک از تمام دست خود برای حل پازل استفاده کند نه فقط انگشتان! که این مسئله باعث تقویت عضلات دست و مهارت دست ورزی وی میشود.

مفاهیمی مورد هدف در این پازل پیچیده‌تر از مفاهیم پازل‌های دستگیره‌ای هستند. تصاویر آن شامل وسایل نقلیه، رنگ‌ها و غیره میباشد و تعداد قطعات آن در مجموع بین 2 تا 12 قطعه است.

برای مطالعه و دانستن اینکه چگونه پازل را قاب کنید؟ بر روی لینک مقاله کلیک کنید.

پازل گیره دار (peg puzzle)

این نوع پازل، مدل پیشرفته‌تر پازل دستگیره‌ایست که برای کودکان بزرگتر طراحی شده است. تفاوت اصلی این پازل با پازل دستگیره‌ای، گیره کوچک آن است. این گیره نازک و نبستا کوچک به کودک کمک میکند مهارت ظریف کاری دستان خود را تقویت کند. تعداد قطعات این نوع پازل معمولا بین 8 تا 26 قطعه میباشد و از آن برای یاد دادن حروف الفبا یا اعداد به کودکان قبل از مدرسه استفاده میکنند.

پازل-قاب-دار

پازل قاب دار (frame puzzle)

این نوع بازی فکری برای کودکان پیش دبستانی و مهد کودک‌ها مناسب است. همانطور که از اسمش مشخص است این اسباب بازی دارای یک چارچوب یا فریم یا قاب است که به ذهن کودک جهت میدهد.

کودک قطعات مربوطه را درون این قاب بهم متصل میکند و تصویر کلی ساخته میشود. این تصاویر به نسبت سایر تصاویر، پیچیده‌تر هستند. تعداد تکه‌های آن نیز میتواند از 9 تا 60 قطعه را شامل شود.

پازل بدون قاب (floor puzzle)

تخصص اصلی این پازل تقویت مهارت حل مسئله در بچه هاست. تفاوت شاخص این پازل با پازل‌های قبلی نبود قاب، فریم و چارچوب است. این پازل بروی هر سطح صافی ساخته میشود.

پازل بدون قاب مناسب کودکان بعد از پیش دبستانی بوده و شامل تصاویر بسیار پیچیده‌تر شامل سیارات، مناظر و کارتون‌ها میشود. تعداد قطعات آن از 40 تکه تا 75 عدد میباشد.

پازل-سه-بعدی

پازل سه بعدی (3D puzzle)

پازل سه بعدی از سخت‌ترین پازل‌ها برای کودکان است چون به مدت زمان بیشتری برای حل احتیاج دارد. از طرح‌های پرطرفدار این پازل، میتوان به کره زمین، ساختمان‌ها اشاره کرد. این پازل معمولا بیش از 100 قطعه دارد و کاملا یک جورچین سه بعدی میباشد.

 

یک نسخه از انواع پازل کودکان

انواع پازلتعداد تکهگروه هدف
پازل دستگیره دار3-8نوزادان و نوپایان
پازل با قطعات درشت و زخیم2-12کودکان نوپا
پازل گیره دار8-26کودکان نوپا و مهدکودکی
پازل قابدار6-90کودکان مهدکودکی و پیش دبستانی
پازل بدون قاب40-75بچه های پیش دبستانی و بزرگتر
پازل سه بعدیبیش از 100 تکهبچه های دبستانی و بزرگتر
جدولی برای شناختن انواع پازل و جورچین مناسب برای سنین مختلف کودکان

برای مشاهده پازل کودکان کلیک کنید.

انواع پازل و جورچین برای بزرگسالان

آناگرام (Anagram)

یک نوع بازی با حروف است بطوری که با جابجایی حروف یک کلمه بتوان کلمه جدید ساخت. برهمین اساس بازی‌های مختلفی هم اکنون درحال انجام است. این بازی فکری محبوب بازی با حروف و واژگان است.

جدول کلمات

نوع معما اغلب در روزنامه‌ها و مجلات یافت میشود و به عنوان یک تفریح دلنشین مناسب بزرگسالان است. معمولا این بازی دارای کلماتی برای سرنخ دهی هستند که ممکن است بصورت سوال نوشته شده باشد. این تمرین مغزی اکثرا ساعت‌ها بطول می‌انجامد و چالش‌های فکری بسیاری ایجاد میکند.

جستجوی کلمات

در این بازی فکری شما با یک صحفه مربع شکل پر از حروف روبرو هستید که باید کلمات پنهان شده در آن را پیدا کنید.این کلمات ممکن است از چپ به راست و برعکس، از بالا به پایین و برعکس و حتی مورب باشند.

سودوکو

یک محرک قوی برای مغز و ذهن است که شامل یک جدول و مجموعه ای از اعداد میشود که شما باید هر عدد را در جایگاه خود قرار دهید به طوری که هیچ عدد ترکاری در سطر یا ستون مشاهده نشود.

برای مشاهده مقاله ای راجب انواع جورچین کودکان (Types of Children Puzzles – The Complete Guide) به زبان انگلیسی کلیک کنید.

کلام کوالا‌پازل

ما در این مقاله راجب پازل چیست؟ انواع پازل و جورچین صحبت کردیم و متوجه شدیم پازل‌ها انواع گوناگون ولی هدفی یکسان دارند. مهم ترین نکته‌ای که باید در دنیای پازل‌ها مدنظر داشته باشیم این است که همه آن‌ها برای تقویت ظرفیت هوش، ذهن،تمرکز و مهارت‌های ما ایجاد شده اند و ما با استفاده از همه آن‌ها میتوانیم آی کیو خود را افزایش داده و زندگی بهتری داشته باشیم.

منبع: کوالاپازل

درباره کوالاپازل

کوالا‌پازل برای افزایش سطح آرامش و سرگرمی محصولاتی را به درجه کیفیت عالی تولید میکند که در ادامه به توضیحاتی مختصر درباره آن‌ها میدهیم:

پازل-با-تکه-متفاوت-کوالاپازل

پازل‌های دفرمه: دسته‌ای از محصولات کوالا‌پازل که شکل قالب آن دفرمه میباشد.

پازل-حیوانات-دفرمه

پازل‌های شانسی: محصولاتی که طرح آن‌ها رندوم و برحسب شانس شماست.

پازل-شانسی-کوالاپازل

پازل‌های سفارشی: مجموعه‌ای از قالب‌ها که عکس‌های شما را به پازل تبدیل میکند.

پازل چیست؟ پازل (معادل فارسی آن جورچین یا معما) یک بازی مهیج برای کودکان و بزرگسالان که شامل چیدن قطعات در جای درست میباشد. ما در مقاله پازل چیست؟ به تعریف پازل و دسته بندی آن می‌پردازیم. پازل یک نوع سرگرمی و بازی مفرح است که شامل تعدادی قطعه در ابعاد مختلف میباشد.

بازی فکری کودکانه: محصولاتی فکری و خلاقانه با توجه به نیازهای خاص کودکان

پازل کودکان آسان

اگر نکته ای هست که این مقاله رو کاملتر میکنه یا سوالی درون ذهن شماست، اون رو با ما درمیون بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *